Editorial
Vážení a milí návštěvníci, po zkušenostech s předchozím editorialem raději nebudu uvádět, co je za měsíc. :D Venku máme ještě pořád hezky, jen děvčata se začínají pomalu z minisukýnek a plavek převlékat do delších kalhot. Co naplat, chce to zase zapnout fantazii. ;-) Co se týče webu, přes prázdniny nám, jak se říká, odešla šťáva, která obsahovala jak větší nadšení, tak i větší redaktorskou sílu. Právě proto jsme nyní začali lov nových sil a máme radost, že se vás přihlásilo tolik. Doufám a předpokládám, že mezi vámi vybereme opravdu ty kompetentní osoby a doplníme naši databázi o pěkných pár kousků. ;-) A nezapomínejte také na naše forum, kde se vždy něco nového najde, když hlavní pramen vyschne.. ;-)

DIMI, šéfredaktor
Statistika
Naše ikona
Partneři

LotusSim.cz - oficiální CZ/SK portál hry LOTUS

ABCgames.cz - hry, cheaty, trainery, návody, češtiny, cd obaly, wallpapery, screenshoty, download

www.playglobe.net
Novinky a aktualizace
Druhá prázdninová
Rilian | 18.08.2015

V půlce srpna vás vítám u souhrnu posledního dění ve světě OMSI. Nezačneme ničím jiným než vydáním Citybusu 18M od VonSharka, dále se podíváme na video z finišující tvorby polofiktivní mapy Prahy od pepdola, nové screeny z WIP projektů a zajímavý program jménem Advanced Omnibus Driver. Hned na úvod také prosím omluvte přetrvávající problémy se stabilitou a rychlostí našeho fóra, jejichž původ nám zatím není zcela znám. Pracujeme na jejich opravě. :)

Před devíti dny vyšel staronový kloubový autobus Irisbus Citybus 18M, který byl vytvořen z původního kosakova modelu pro mapu Ústí nad Labem VonSharkem podle pražské předlohy. Citybus je ve verzi 0.1 a čeká ho ještě spousta úprav, už nyní se s ním ale dá jezdit a vyjma některých výraznějších nedostatků byste ani nepoznali, že je to betaverze. Jak už bylo řečeno, modelově vychází z původního dvanáctimetrového Citybusu a totéž se týká i zpracování kabiny, která nedoznala žádných zásadních změn; interiér vozu rovněž neurazí. Nejvýraznějšími novinkami jsou ovládání dveří (zvonek zvoní po dobu zmáčknutí tlačítka a dveře se pak samy zavřou, tj. stejný princip jako u Karosy B951E), nástup všemi dveřmi (kvůli nedostatkům hry cestující nastupující ale jen prvními dvěma dveřmi), nové madla a tyče (původní byly příliš graficky náročné) a zvuky. Ty nejsou originální a jsou takovým mixem původních MANů NL/NG a Karosy B951E, navzdory tomu ale zní relativně věrohodně a ani zdaleka nepřipomínají „vysavač“. Za zmínku také stojí dobrá fyzika kloubu, na které autor pracoval spolu s lukaskem1973 (v přípravě kloubové Karosy B741, B941, B961 a C943). Pozitivní zprávou na závěr je, že VonShark na modelu pracuje i nadále a opravuje či vylepšuje řadu věcí. Kromě toho plánuje i vydání krátké, tedy 12metrové, verze Citybusu. Autobus si můžete stáhnout v sekci Modely.

Ve fázi betatestů a dolaďování je polofiktivní mapa Prahy s názvem Modřany, která si klade za úkol přenést do OMSI část trasy linky 205 ve své starší trase (r. 2010). V první verzi mapy se ale nedočkáme ještě plné trasy, nýbrž jen její části, konkrétně úseku Komořany - Družná. Soudě podle prezentačního videa se můžeme těšit na opravdu hezkou mapu. Datum vydání je předběžně stanoveno na září letošního roku.

Nyní přichází na řadu screeny z WIP projektů, které pravidelně sledujeme. Do dnešního výběru se dostaly:

SOR NB18 City dle bratislavské předlohy od 487376


Setra S319UL a S315 GT-HD od LnD (poprvé přímo ve hře)

A na závěr slíbený program, který vám může zpříjemnit hraní OMSI. Jmenuje se Advanced Omnibus Driver a jeho první funkční verze je venku již nějaký ten pátek, teprve nyní se ale o něm začalo více mluvit. Autor nabízí jak program do počítače tak i mobilní aplikaci - obě možnosti jsou ale částečně zpoplatněné. A jak to funguje? V počítačovém programu si navolíte mapy a autobusy, které budou ignorovány (tato data jsou uložena pro další použití a lze je kdykoliv změnit). Z těch zbývajících si pak vyberete mapu a autobus, s kterým chcete zrovna dnes jezdit, nastavíte požadovanou délku hraní, datum a čas a program vám vytvoří rozpis vaší služby (např. tento). Ten už jen potvrdíte, OMSI se spustí samo a vy jen kliknete na Start. Program za vás všechno ostatní (mapu, autobus, čas, jízdní řád, počasí) nastaví. Kromě tohoto módu je k dispozici i mód kariéry (ten je ale zpoplatněný 2 eury) nebo možnost jedné cesty (příklad). Po ukončení vám program podrobně vyhodnotí vaši směnu. Mobilní aplikace pak nabízí možnost ovládat IBIS, volit si trasu, prohlížet si JŘ nebo prodávat lístky. 

Pro letošní podzim pak autor programů PeDePe připravuje multiplayer, který by integroval do OMSI chat a bylo by možné komunikovat s ostatními řidiči. Multiplayer v takové podobě jako funguje např. v ETS 2, kdy vidíte ostatní hráče, v OMSI možný není, a tak se zdá, že toto řešení bude maximem. Kromě chatu jsou ještě v přípravě i funkční radary, které vás změří a jedete-li příliš rychle i vyfotí (s bleskem) a budete muset zaplatit pokutu pravděpodobně z nějaké mzdy, kterou obdržíte za ježdění. Zajímavostí je fakt, že radary se budou generovat náhodně a hráči se před nimi budou moci varovat právě prostřednictvím herního chatu. Jeho nepříliš ostrou podobu si můžete prohlédnout zde. Vývoj programu budeme i nadále sledovat a vy tak můžete dělat také na FB stránce projektu, kde přibývají novinky skoro každý den:

Veškeré podrobnosti i download naleznete na stránce projektu: http://aod-omsi.de.

Přeju vám hezký zbytek prázdnin!

První prázdninová
Rilian | 11.07.2015

Přeji vám hezký prázdninový víkend a vítám vás u první prázdninové novinky. V ní se podíváme na nový projekt z dílny AfG, kolekci objektů od skupiny autorů s názvem Oberpfalz 3D, náhled na připravovanou novou verzi Lemmentalu a také několik addonů, které vyšly v uplynulých dnech a týdnech.

Skoro přesně před třemi měsíci jste se zde mohli dočíst o zcela novém projektu reálné mapy Prahy od AfG s názvem Prague Suburban Bus, který se měl zaměřit na oblast západní Prahy a příměstské linky mířící do středočeských vesnic a měst. Tento projekt byl ale nyní oficiálně odložen a místo něj se AfG vrhl na fiktivní českou mapu, kterou určitě plánuje vydat a o které sám říká: Samotná mapa je vlastně takovou přípravou pro reálné mapy, protože se zde snažím při její stavbě používat jiné metody a to především u křižovatek, které nyní netvořím jako model, ale pomocí splinů. Samozřejmě se snažím využít maximum funkcí OMSI a ulehčit si tak práci. Proto je také důležité zmínit, že připravovaná mapa bude pouze pro OMSI 2. 

Co se týká konkrétní podoby mapy, měla by obsahovat středně velké město Rostoklaty s rozvinutou autobusovou a tramvajovou dopravou s přibližně 4 - 6 linkami, které budou obsluhovat jak samotné město, tak i přilehlé vesnice a dokonce druhé menší městečko. Použito bude také mnoho objektů z Prahy, kterých jste si třeba ani nevšimli a zde tak dostanu „druhou šanci“. Důraz bude kladen na typické české prostředí. Termín dokončení není znám, podrobnější informace naleznete na blogu AfG.

Balíček objektů od Oberpflaz 3D zde naleznete později z důvodu nefunkčnosti jejich webových stránek. 

Pro příznivce mapy Lemmental tu mám dobrou zprávu, v přípravě je totiž nová verze, která si klade za cíl vytvoření kompletní autobusové sítě města s cca 20 linkami, několika garážemi, detailně zpracovaným prostředím města i venkova, dálnicí, vyhlídkovými trasami pro turisty a mnohým dalším. Bližší informace můžete nalézt na oficiálním fóru.

A na závěr telegraficky několik zajímavých addonů, které vyšly v předchozích týdnech:

  • Dél-Pest 4.0 je reálná maďarská mapa zachycující šestici autobusových a jednu tramvajovou linku v jižní části Budapešti. Obsahuje řadu nových objektů i silnic, zpracování je na dobré úrovni. Hodnocení ovšem sráží absence jakéhokoliv informačního materiálu, takže nejste-li rodáci, těžko se v mapě orientujete. Pokud jsou vám ale Maďarsko a maďarština blízké, mohu vám mapu doporučit. Ke stažení ji najdete v sekci Mapy.
  • Před dvěma týdny vyšla verze 1.2 německého dálkového autobusu Mercedes-Benz O 407. Po všech stránkách se jedná o jeden z nejlepších modelů do hry vůbec, vůbec nejvíce jsou vyzdvihovány reálné zvuky a textury. Jediným záporem je nutnost mít zakoupený Mercedes-Benz O 305 (možné zakoupit např. přes naši stránku vpravo na liště). Odkaz ke stažení O 407 naleznete v sekci Modely.
  • Vlastníte addon Chicago? Pak vězte, že si můžete stáhnout zvukové modifikace na oba autobusy od Morphiho, které přidávají převodovky ZF a Allison. Najdete je v sekci Módy.

Tolik pro dnešek, užívejte prázdniny či dovolené a zase brzy na viděnou!

Städtedreieck
Rilian | 27.06.2015

Dobrý den, vítám vás u další novinky! Dnes se, jak jsem slíbil, zaměříme na zhodnocení poměrně rozsáhlé mapy Städtedreieck, ukážeme si nové fotky z tvorby MANu Lion's Coach a zmíním také obsah patche 1.10 pro addon Chicago, který jsem zde hodnotil minule.

Städtedreieck neboli 3Eck je sdružení tří měst - Laupendahl, Sisselsforst a Kaisertal, které jsou propojeny vlakovou a zejména autobusovou dopravou. Tu zajišťuje především dopravce ROGIS se svou bílooranžovomodrou flotilou, ale protože nemá dostatek vozů, některé spoje obsluhuje místní soukromník Regioforster s bíložlutými autobusy. Na mapě se nachází několik větších dopravních uzlů, kde se vždy několik linek střetává a rozjíždí po celé mapě - jsou to především Laupendahl Hbf, Nordbahnhof a Sisselsforst, Busbahnhof. Celkem si můžete vybrat z osmi denních a dvou nočních linek, z nichž si nyní některé v krátkosti představíme.

Jednou z nejnáročnějších linek, co se týká sjízdnosti, je regionální linka R49 spojující Sisselsforst a Kaisertal. Zejména v druhém městečku jsou uličky opravdu úzké a často se bez couvání neobejdete. Z linky R49 přejíždíte na R52, která míří naopak do Laupendahlu k jižnímu vchodu hlavního nádraží a je asi dvakrát delší. Nejen na těchto linkách vyniká velmi dobrá práce s terénem, bez kterého by byla mapa mnohem méně atraktivní. 

A na tomto místě opravdu nechcete potkat kolegu (jde o ranní posilový spoj linky R49):

Mezi linky jezdící převážně na okraji města patří i 43, která spojuje Sisselsforst a nádraží Öesdorf (na snímku vlevo). Většina linek má také vícero konečných a některé (zejména v ranní a odpolední špičce) jezdí jen v části trasy. Na pravém snímku si můžete prohlédnout jednu z takových dřívějších konečných právě linky 43 - Alt Sisselsforst.

Naopak převážně městské linky jsou 25, 27, 66 a posilová 69, která přepravuje studenty odborného učiliště. 66 je zase zajímavá jednou ze svých konečných v malé vesničce Donnerhain, ke které vede jen hrbolatá silnice. Na linku jsou přesto nasazeny kloubové autobusy. Na fotkách si můžete postupně prohlédnout konečnou zastávku Donnerhain, hlavní nádraží v Laupendahlu a výběr zajímavých míst z linky 27:

Už jednou zmíněným plusem je zpracování jízdních řádů, kde je kromě vložených posilových spojů a přejížděním mezi linkami vloženo i několik speciálních spojů mezi klinikou, popř. nemocnicí a bazénem nebo mezi učilištěm a autobusovým nádražím kolem druhé odpoledne. Jízdní řády jsou navíc odlišné pro pracovní dny, soboty i neděle. Zapomenout nesmím ani na barevné zastávkové přístřešky, které se nachází napříč celou mapou nebo na podrobně zpracované vozové jízdní řády či výjezdy z garáží a nasazení vozů soukromníka Regioforster nebo informace o tom, zda má na daném spoji jezdit krátký nebo dlouhý autobus. Mapu lze tak jen doporučit ke stáhnutí z naší download databáze. A nemáte-li nejnovější verzi 3.5 Morphiho zvukových modifikací pro autobusy Mercedes-Benz O530 a O530G (které jezdí po mapě), rozhodněte si ji stáhněte ze sekce Módy.

Dobrou zprávou je, že vývoj mapy nadále pokračuje. Aktuální novinky můžete sledovat na FB stránce projektu, zde odkaz na budoucí plán autobusové sítě.

Druhým bodem zájmu je MAN Lion's Coach od autora helvete. Nejnovější fotky ukazují palubní desku a kasu:

Třetím bodem je před několika dny vydaný opravný patch 1.10 pro placený addon Chicago, který přináší:

  • opravu směru stání cestujících na zastávkách
  • opravu jízdního řádu
  • úpravu AI dopravy a pravidel dopravy
  • vylepšení South Water Tunnelu (úprava kolizí)
  • zkrácení brzdné dráhy AI aut
  • vylepšený dabing cestujících
  • opravu a vylepšení obou řiditelných autobusů (prodej lístků, parkovací brzda, zvuky, textura vodních kapek, rozpoznávání typu vozu AI auty)

Aktualizace se vám sama stáhla, máte-li Steam verzi, v ostatních případech by měla být k dispozici prostřednictví webu Aerosoftu.

Na závěr bych vám rád poděkoval za překročení hranice 3 milionů návštěv, ke kterému došlo minulou sobotu kolem deváté ráno. Jsme rádi, že se k nám vracíte. Přeji vám hezký začátek prázdnin a zase brzy u další novinky na viděnou. 

Chicago - recenze
Rilian | 18.06.2015

Dobré odpoledne. Možná právě řada z vás přemýšlí o tom, jestli stojí za to si koupit nejnovější placený addon na trhu - Chicago. Unikátnost tohoto projektu nespočívá jen v tom, že se poprvé můžeme podívat v OMSI za oceán, ale také ve využití řady funkcí OMSI tak, jak to zatím nikoho nenapadlo. Pojďme si postupně mapu třetího nejlidnatějšího města USA představit.

Za dvacet eur dostanete rozsáhlou reálně zpracovanou mapu s dvěma linkami a garážemi, které se nachází mimo centrum v poklidné vilové čtvrti. Z ní musíte dojet po víceproudém přivaděči na okraj centra společně s místní nadzemkou (metrem), kterou pak budete potkávat při svých cestách mezi mrakodrapy.

Pro lepší orientaci a představu přikládám hned na začátku ještě plánek města (je možné přiblížit):

Po příjezdu do centra se už cesty autobusů rozdělí podle toho, zda obsluhují linku 124 či 130. Jejich téměř společná konečná je hned u sjezdu z dálnice, konkrétně Union Station pro 124 a Ogilvie Station pro 130, obě jsou přestupním uzlem autobusů, vlaků i nadzemky (metra). Začínáte-li ale u vzdálenějších konečných, čeká vás ještě kus cesty k řece Chicago, u které leží jednak konečná linky 124 (Navy Pier - námořnické molo), jednak konečná linky 130 (Museum Campus, což je seskupení několika muzeí a planetária). Odtud pak obě linky vyráží zpět do centra.

Zaměřme se nyní na samotné zpracování města. Již na první pohled je vidět, že byla snaha o maximální autentičnost, ale zároveň o co nejnižší HW náročnost. Pokud jste hráli City Bus Simulator: New York, bude se vám zdát, jakoby jste se vrátili právě do této hry, ikdyž na mnohem vyšší úrovni. Široké bulváry, spousta taxíků, dodávky přepravních společností zastavující u boxů na zásilky, popeláři brázdící ulice, policejní auta kontrolující jiná vozidla, zvedací mosty - a to vše s vynikajícím zvukovým podkresem, kdy slyšíte troubení aut i lodí, křik racků i hlomoz centra města. K tomu všemu nad vámi projíždí a rámusí vozy nadzemky, zatímco vy musíte neustále hlídat cestu před sebou, protože taxikáři mají ve zvyku „nabírat cestující“ (=zastavit) uprostřed silnice. Projíždíte také kolem řady památek, na které vás upozorní zapnutá navigace se symbolem oka.

Nové zpracování navigace je zřejmé i u běžných směrových šipek a označení zastávek:

Nedílnou součástí mapy jsou ale i dva typické chicagské autobusy - New Flyer D40LF a New Flyer DE60LF. První je standardní dieselový vůz, druhý pak kloubový s hybridním dieselelektrickým pohonem. Z hlediska zpracování jim nelze nic vytknout, jsou skvělé po všech stránkách, zvlášť bych zdůraznil poměrně realistické chování kloubu (oproti např. SU 18). S autobusy se také pojí nové funkce, které v OMSI dosud neznáme. Cestující si buď kupují lístek (zde si povšimněte zajímavého způsobu přijetí bankovek) nebo přikládají čipovou kartu, kde kasa zkontroluje její platnost. Novinkou je rovněž stěžování si na projetí zastávky, pokud chtěl někdo vystupovat. Zapomenout nesmím ani na pozoruhodný způsob znamení výstupu - kromě klasických tlačítek STOP je po celé délce autobusu natažena šňůra, která po zatáhnutí rovněž vyšle požadavek na zastavení. Samozřejmostí jsou originální hlášení zastávek, jako bonus i automatické hlášení pro cestující o výhodnosti pořízení čipové karty či zdůraznění, že je v autobusech zakázáno jíst a pít, popř. žádost o uvolnění míst k sezení starším či handicapovaným cestujícím. Realistický je také palubní počítač, který funguje na podobném principu jako ten hamburský.




Před závěrečným zhodnocením ještě douška o jízdních řádech, zvláštnostech dopravy v USA a grafické náročnosti. Jízdní řády jsou zajímavé už tím, že první spoje vyjíždí z garáží až kolem osmé či deváté ráno, což je na naše poměry dost pozdě. Liší se také jízdní doby v průběhu dne a to i v řádu několika minut. Pokud vám přijde, že někdy jsou jízdní řády nesmyslně volné a čekáte i více než dvě minuty, mějte na paměti, že je vše podle reálu. Nicméně podle vyjádření jednoho z autorů ve skutečnosti chicagští šoféři na JŘ moc nedbají a snaží se dojet na konečnou co nejdřív, předjetí moc neřeší. Nyní několik důležitých poznatků k pravidlům provozu v USA: 

  • je možné odbočit doprava na červenou, pokud to nezakazuje značka (stejně tak možné je odbočit i doleva na červenou, jedná-li se o jednosměrku) - vždy je ale nutné dát přednost autům a chodcům, kteří mají zelenou
  • na křižovatkách se značkami STOP ze všech směrů má přednost vždy ten, kdo přijel jako první, příp. platí přednost zprava
  • autobusy by měly primárně využívat pravé pruhy, či přímo tzv. diamond lanes, což jsou něco jako vyhrazené buspruhy v ČR

Co se týká grafické náročnosti, není vysoká. Na druhou stranu se alespoň u mě objevuje problém s bílými texturami zejména palubní desky a AI autobusů po delší době hraní, ačkoliv mám nastavené hodnoty dle manuálu a počítač rozhodně splňuje minimální požadavky. Jak se ale zdá, není to tak častý problém, nicméně je fér vás na tuto nepříjemnost upozornit. (podstatné zlepšení přináší snížení AI priority na 2, popř. na 1, kdy jezdí stále vlaky, metra i několik linek, ale hra nepadá)

Celkově mohu ale koupi addonu jedině doporučit. Přináší mnoho nového a je možné, že řada map bude čerpat z novinek, které zde byly vyzkoušeny. Doporučuji také přečíst poměrně obsáhlý manuál, kde se dozvíte vše o fungování autobusů, jízdních řádech, památkách, na které můžete narazit a mnohé další. Mapu můžete zakoupit buď na Steamu či Aerosoftu, přes náš web bude možné koupit klasickou krabicovou verzi pravděpodobně na konci června. Tolik o Chicagu, v brzké době pro vás připravujeme i recenzi velmi dobré mapy Städtedreieck. Hezký den!

« | 110 11 12 13 14 15 16115 | »

Copyright © OMSI.cz (2009 - 2013) | Všechna práva vyhrazena.